Snyggt Gott Klokt

Behovet att uttrycka mina tankar blev till slut för stort. Nu skriver jag på nätet igen. Det blir matupplevelser (mest LCHF), bilder och åsikter i en salig blandning.

"Jag äter glass varje dag"

Publicerad 2015-07-01 12:12:30 i Allmänt,

Jag var under ca ett år medlem i Aftonbladets viktklubb. Det gav mig insikten att jag åt för mycket pasta bland annat. Men jag ifrågasätter starkt de signaler de ger angående mat. Såg idag rubriken ovan. Eftersom Viktklubbs koncept bygger på att äta färre kalorier så betyder det i sin tur att det man äter måste vara näringstätt, annars drabbas man av näringsbrist (vitaminer och mineraler). Näringsbrist är alltså inte samma sak som energibrist.

Om man då varje dag "unnar sig" att äta glass måste man följaktligen dra ner på det andra man äter. Hur ska då alla nyttigheter man behöver rymmas när man måste dra ned på matintaget för övrigt för att få utrymme för glassen? Riktigt korkat enligt min mening, och jag har mycket svårt för att förstå hur dessa hälsoprofessorer (Stephan Rössner står ju bakom Viktklubb) kan ställa sig bakom detta budskap.

Tja, då har jag äntligen skrivit ett inlägg igen. Vi får se om det blir fler eller om jag tappar farten igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela