Snyggt Gott Klokt

Behovet att uttrycka mina tankar blev till slut för stort. Nu skriver jag på nätet igen. Det blir matupplevelser (mest LCHF), bilder och åsikter i en salig blandning.

Varierad kost

Publicerad 2014-03-05 11:27:45 i LCHF,

På senaste tiden har ett antal studier visat att "varierad kost" är det allra bästa att äta. Samtidigt kritiseras LCHF-kost för att inte vara varierad. De här studierna har också granskats av t.ex. Ann Fernholm, som är en ytterst kompetent vetenskapsjournalist med en doktorsgrad i molekylär bioteknik.
 
Personligen behöver jag inte köra den mest strikta varianten av LCHF, det som ibland kallas att nolla kolhydraterna. Och kanske är det därför jag inte kan relatera till att LCHF anses vara ensidig kost.
 
När jag beskriver för bekanta hur jag äter brukar jag säga att jag utesluter socker, mjöl, ris, potatis och majs. Fem livsmedel har jag tagit bort ur min kost. För övrigt äter jag det mesta, och då menar jag alltså inte halvfabrikat. Det finns väldigt många olika möjligheter att variera kosten. Olika typer av kött, fisk, grönsaker, fett osv. Frukt äter jag nån gång i veckan, men inte mer än så.
 
Ibland får jag en känsla av att "experterna" på kosthållning inte anser att kosten är tillräckligt varierad om den inte har inslag av godis eller fikabröd som innehåller socker. Mycket märkligt i så fall. Som om det är en mänsklig rättighet att äta onyttigheter utan att det förväntas påverka hälsan negativt.
 
Kanske är det provocerande för de här dietisterna (och människor i allmänhet) att människor helt frivilligt avstår från godsaker. Man kan nästan tolka dessa reaktioner så att när man avstår från socker så tackar man nej till det viktigaste i livet. Men nej, jag tycker inte att socker är en viktig del av mitt liv. Däremot är njutbar mat ett av mig uppskattat inslag i livet. Och jag vet hur den tillagas :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela