Snyggt Gott Klokt

Behovet att uttrycka mina tankar blev till slut för stort. Nu skriver jag på nätet igen. Det blir matupplevelser (mest LCHF), bilder och åsikter i en salig blandning.

Tröttsam fettskräck

Publicerad 2013-12-06 18:15:00 i LCHF,

Tja, ett av de ämnen jag nog kommer att skriva ofta om är den fettskräck som råder i vårt samhälle. Även jag har känt av den under en stor del av mitt liv. Men av olika anledningar (inte för viktminskning) testade jag så smått, och insåg att några "besvär" som jag led av försvann. Det ena var IBS (irritable bowel syndrome), det andra var kramp i fötterna på nätterna. Blev kvitt båda på LCHF-kost.

Jag har också läst några böcker och följt bloggar på nätet, och inser att många människor blir besvärsfria från högt blodsocker, högt blodtryck, dåliga kolesterolvärden (ofta för lågt av det goda), allergier avtar, värk försvinner osv. av LCHF-kost.

Min syn på fett har definitivt förändrats. Men övriga världen har inte insett samma som jag och många andra LCHF-ätare. Och de här uttrycken för fettskräck finns överallt. Den visar sig i nyckelhålsmärkning och "dietisten rekommenderar" på livsmedelsbutiken, i slentrianuttalanden kring onyttig mat på radio och TV, i litteratur och i lunchrumssamtalen.

Och det enda man kan göra är att stillatigande sitta och lyssna på villfarelserna. Då är det skönt att kunna skriva av sig på nätet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela