Snyggt Gott Klokt

Behovet att uttrycka mina tankar blev till slut för stort. Nu skriver jag på nätet igen. Det blir matupplevelser (mest LCHF), bilder och åsikter i en salig blandning.

Så något gott

Publicerad 2013-12-16 18:28:00 i Allmänt,

Än har det bara blivit, ja, möjligen klokt eller kanske hellre, inte riktigt klokt.
 
Men nu är det dags för gott. Smakmässigt lämnar jag inga garantier, men luktmässigt njuter jag.
 
Jag har alltså testat att baka LCHF-pepparkakor. För att inte krångla till det (jag bakar ytterst sällan) valde jag att använda färdiga pepparkakskryddor. För övrigt bestod degen av äggvita, sötning (och jag bytte ut nån dl sötningsmedel mot några kryddmått agavesirap, jag har svårt för smaken på sötningsmedel), smör, mandelmjöl, fiberhusk, skållad och hackad mandel, och kokosmjöl, se sockertjocken.se för detaljer.
 
Det blev pyttesmå hjärtan. Tänkte att den som bjuds behöver inte klämma i sig alltför mycket om det inte smakar.
 
Nåväl, igår när jag bakade luktade det starkt av pepparkakor i hela huset, och bara det var en njutning för mig. Jag smakade också en innan jag packade ihop för kvällen. Den var inte söt (vilket kan förklaras av avsaknad av sötningsmedel :) ), men absolut en liten smakbit att ta till julkaffet tycker jag.
 
 

Kommentarer

Postat av:

Publicerad 2014-01-21 14:44:17

va söta!:)

Postat av: frida

Publicerad 2014-02-23 17:02:02

Hur blev dom?? Smakade dom bra?

Svar: Jo, de luktade starkt av pepparkakskryddorna. Smaken var väl inte så revolutionerande, men att få en liten smakbit som ger stark julkänsla i form av doft fungerade väldigt bra för mig. Jag brukar inte ta en massa sötningsmedel när jag bakar fikabröd, så sötman var nära noll (tog dock en smula agavesirap i, men det var nästan försumbart).
snyggtgottklokt.blogg.se

Postat av: frida

Publicerad 2014-02-27 09:24:27

Det brukar vara så med nyttiga bakverk tyvärr :/ jag sitter dock på en riktig goding. Tänkte kanske göra den till helgen :) rawchokladkaka med kokos. Kommer lägga ut receptet på min blogg om du vill ha det :) den är faktiskt inte bara okej god el God för att vara nyttig utan riktigt god ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela