Snyggt Gott Klokt

Behovet att uttrycka mina tankar blev till slut för stort. Nu skriver jag på nätet igen. Det blir matupplevelser (mest LCHF), bilder och åsikter i en salig blandning.

Debattera feministiskt

Publicerad 2013-12-14 22:07:00 i Feministisk debatt,

Jag är inte bara LCHF-ätare, jag är också feminist. För att inspireras och ta del av tankar från likasinnade har jag på senare tid försökt hitta igen feministiska bloggar. Det jag har insett då är att bara för att man är feminist behöver man inte dela personlighet och debatteringsstil med andra feminister. Själv menar jag att det är viktigt att skilja på sak och person i den meningen att det som ska debatteras är en åsikt och inte personen som står bakom åsikten. Dessutom märker jag att jag trivs bäst när tonen är saklig och inte alltför aggressiv.
 
Jag upplever också att vissa är inkonsekventa i hur de förväntar sig bli behandlade av andra (feminister) och hur de själva behandlar dem som inte helt och hållet håller med dem. Om någon har en avvikande åsikt blir svaret ungefär att passar det inte kan en söka sig någon annanstans. Samtidigt anser de sig illa behandlade om de kommenterar och får motthugg i form av ett väl underbyggt argument.
 
Som akademiker kan jag ofta förundras över hur olika vi människor ser på en fruktbar debatt med väl underbyggda argument. Hur vissa människor enkelt avvisar befogade frågor och ifrågasättande, utan att inse att de faktiskt är befogade invändningar.
 
I slutänden handlar det givetvis om vems definitioner på rimliga ifrågasättande och otillbörlig kritik som råder.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela